Regulamentul de organizare si functionare a aparatului de specialitate al primarului comunei Sincel


ROMANIA

JUDETUL ALBA

COMUNA SINCEL

CONSILIUL LOCAL

H O T A R A R E A NR. 41/2007

Privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a aparatului de specialitate al primarului comunei Sincel

Consiliul local al comunei Sincel, judetul Alba, intrunit in sedinta ordinara din data de 17.07.2007;
Luand in dezbatere:
- Expunerea de motive;
- Raportul compartimentului de specialitate din cadrul Primariei Sincel
- Proiectul de hotarare initiat de catre primarul comunei Sincel;
- Avizele favorabile ale comisiilor de specialitate;
Avind in vedere prevederile:
- art. 36 din L.215/2001, republicata, conform caruia C.L., la propunerea primarului aproba infiintarea, organizarea si functionarea aparatului de specialitate al primarului;

In temeiul art. 45 alin.1 din L.215/2001 privind administratia publica locala cu modificarile si completarile ulterioare:

H O T A R A S T E

Art.1.-Se aproba Regulamentul de organizare si functionare al aparatului de specialitate al primarului comunei Sincel, asa cum este prezentat in anexa, parte integranta din prezenta hotarare.

Art.2.-Prezenta hotarare se comunica:
-primarului comunei Sincel
-personalului aparatului de specialitate al primarului;
-Institutiei Prefectului - Judetul Alba

Sincel la 17.07.2007
PRESEDINTE DE SEDINTA
Posa Gheorghe
S E C R E T A R
Barbat Silvia

Anexa la H.C.L. 41/2007
ROMANIA
JUDETUL ALBA
COMUNA SINCEL
PRIMARIA Sincel, str.M.Eminescu nr.70, Tel.0258/885101


REGULAMENT DE ORDINE INTERIOARA

S I N C E L

C U P R I N S

CAPITOLUL I - DISPOZITII GENERALE
CAPITOLUL II - DREPTURI SI OBLIGATII ALE PARTILOR
CAPITOLUL III - NORME DE IGIENA SI DE SECURITATEA MUNCII
CAPITOLUL IV - DISCIPLINA MUNCII SI RASPUNDEREA DISCIPLINARA (SANCTIUNI)
CAPITOLUL V - RECOMPENSE
CAPITOLUL VI – PROTECtIA PERSONALULUI DIN CADRUL PRIMARIEI SINCEL- REFERITOARE LA INCALCAREA UNOR LEGI
CAPITOLUL VII - DISPOZITII FINALE


CAPITOLUL I - DISPOZITII GENERALE

Art.1. Regulamentul de Ordine Interioara, stabileste dispozitii referitoare la organizarea si disciplina muncii in cadrul aparatului de specialitate al primarului comunei Sincel, in conformitate cu prevederile Legii nr.188/1999, republicata, ale Codului Muncii (Legea nr.53/2003), ale Codului de conduita a functionarilor publici, ale Codului de conduita a personalului contractual din autoritatile si institutiile publice, si cele ale legislatiei in domeniu;

Art.2. Functionarii publici si salariatii aparatului de specialitate al primarului comunei Sincel au obligatia sa respecte regulile generale privind organizarea muncii, disciplina si toate celelalte dispozitii ale prezentului regulament.

Art.3. Regulamentul se aplica tuturor functionarilor publici si salariatilor angajati cu contract de munca, denumiti in continuare personalul aparatului de specialitate al primarului comunei Sincel.

Art.4. Prezentul Regulament cuprinde norme referitoare la:
1. Organizarea muncii, drepturile si obligatiile personalului;
2. Norme de igiena si de securitate a muncii;
3. Disciplina muncii si raspunderea disciplinara.

Art.5. Dispozitiile prezentului Regulament pot fi completate prin decizii interne de serviciu, privind organizarea si disciplina muncii, emise de primarul comunei Sincel.


CAPITOLUL II - DREPTURI SI OBLIGATII ALE PaRTILOR

1. ORGANIZAREA MUNCII

Art.6. Durata timpului de lucru este de 8 ore efectiv pe zi si 40 ore pe saptamana si este valabila pentru tot personalul din aparatul de specialitate al primarului comunei Sincel, indiferent de functia ocupata.

Art.7. (1) Programul zilnic de lucru incepe la ora 08:30 si se termina la ora 16:30, iar pentru personalul care deserveste activitatea la ghiseele cu publicul, programul este intre orele 08:00 - 16:00.
(2) Programul de lucru prevazut la alin (1) este obligatoriu pentru personalul care isi desfasoara activitatea in cadrul Primariei comunei Sincel.
(3) Conducerea Primariei comunei Sincel, are dreptul, respectand legislatia in vigoare, sa modifice programul de lucru in functie de necesitatile institutiei.

Art.8. Orele suplimentare pot fi efectuate de personalul aparatului de specialitate al primarului, in cazurile si conditiile prevazute de legislatia in vigoare.

Art.9. (1) Evidenta prezentei la serviciu se tine pe baza condicii de prezenta, in care personalul va semna zilnic, la inceputul si sfarsitul programului de lucru. De corectitudinea datelor inscrise in condica de prezenta si de transmiterea corecta a prezentei catre compartimentul resurse umane se face responsabil viceprimarul comunei Sincel.
(2) Prin grija viceprimarului, la sediul Primariei Sincel, condica de prezenta se depune pentru semnare, la inceputul programului, la ora 08:15 si se ridica la ora 08:40, iar la sfarsitul programului se depune la ora 16:30.
(3) In condica de prezenta se vor nota, de catre viceprimarul comunei, intarzierile si lipsurile de la program, cu specificarea daca acestea sunt sau nu motivate.
(4) In cazul in care intarzierea sau absenta s-a datorat unei situatii neprevazute sau a unor motive independente de vointa angajatului (boala, accident, etc.) salariatul are obligatia de a informa, in urmatoarele doua zile lucratoare, pe viceprimarul comunei.

Art.10. (1) Situatia prezentei la serviciu se intocmeste pe fise colective de pontaj, pe baza condicii de prezenta, de catre viceprimarul comunei, se avizeaza si se aproba de primarul comunei, si se depune la compartimentul resurse umane, pana la data de 01 ale lunii urmatoare.
(2) Dupa depunerea la compartimentul resurse umane, situatia prezentei poate fi modificata numai cu aprobarea primarului comunei Sincel, la propunerea motivata a viceprimarului.
(3) Inscrierile de date false in condica de prezenta, sau in foile colective de prezenta constituie o abatere disciplinara si va fi sanctionata conform prevederilor prezentului regulament.

Art.11. (1) Organizarea serviciului de permanenta la institutie, se stabileste prin dispozitia primarului comunei Sincel, atunci cand situatia o impune.
(2) Orele efectuate de persoanele incadrate in munca in scopul asigurarii permanentei pe institutie in conditiile legii, se compenseaza prin acordare de timp liber corespunzator in urmatoarele 30 zile dupa efectuarea acestora.

Art.12. (1) Personalul Primariei Sincel, poate fi invoit sa lipseasca de la serviciu, in interes personal un numar de maxim 4 ore in cursul unei zile, pe baza de bilet de voie aprobat de primar.
(2) Biletul de voie se intocmeste de compartimentul resurse umane si va cuprinde mentiunea ca angajatul pleaca in interes personal motivat, data, ora cand incepe invoirea si durata acesteia.
(3) Compartimentul resurse umane va tine evidenta invoirilor efectuate lunar de fiecare persoana in parte si va scadea durata acestora din programul normal de lucru cu reducerea corespunzatoare a drepturilor salariale.

Art.13. Primarul poate acorda, potrivit legii, concedii pentru studii si fara plata la cererea celor interesati.

Art.14. (1) Programarea concediilor de odihna se face la sfarsitul fiecarui an pentru anul viitor. Propunerile de programare a concediilor se fac de viceprimar si se aproba de primar.
(2) Ordinea efectuarii concediilor de odihna va fi stabilita esalonat in tot cursul anului, tinandu-se seama de buna desfasurare a activitatii dar si de interesele personalului.

Art.15. Compartimentul resurse umane tine evidenta intarzierilor, invoirilor, a concediilor de boala, de studii si fara plata si separat, a concediilor de odihna.

Art.16. (1) Iesirea personalului din institutie, in timpul programului de lucru, este permisa dupa cum urmeaza:
- personalul de conducere pe baza biletului de voie ;
- personalul de executie, pe baza ordinelor de serviciu sau a biletelor de voie;
- persoanele care efectueaza deplasari in interes de serviciu, pe baza ordinului de deplasare;
(2) La iesirea din institutie, biletele de voie se predau la registratura aceasta avand obligatia sa le pastreze pana la terminarea programului si sa inregistreze pe ele ora intoarcerii angajatului, dupa care le va preda compartimentului resurse umane.

Art.17. Intrarea in institutie a persoanelor care nu sunt salariati ai Primariei Sincel se face intre orele 08:30-16:30.

Art.18. Programul de audienta al conducerii Primariei comunei Sincel, se asigura astfel:
- primar: in ziua de luni intre orele: 09:00 – 11:00
- viceprimar: miercuri intre orele 09:00 – 11:00
- secretar: vineri intre orele 09:00 – 11:00

Art.19. (1) Programul de lucru cu publicul precum si programul de audiente vor fi aduse la cunostinta cetatenilor prin afisare si va fi respectat intocmai de personalul institutiei.
(2) Primirea sau eliberarea de documente de la cetateni in afara programului de lucru cu publicul, fara aprobarea primarului, constituie abatere disciplinara si se sanctioneaza conform prevederilor prezentului regulament.

Art.20. Conducerea unitatii va organiza controlul zilnic, la sfarsitul programului, a modului in care personalul respecta obligatiile pe care le au in ceea ce priveste inchiderea ferestrelor, aparatelor de climatizare si a calculatoarelor, incuierea birourilor, dulapurilor si fisetelor, precum si stingerea luminilor, etc.

2. NORME GENERALE DE CONDUITA PROFESIONALA A FUNCTIONARILOR PUBILCI SI A SALARIATILOR DIN CADRUL PRIMARIEI SINCEL

Art. 21. (1) Functionarii publici si salariatii angajati cu contract de munca au obligatia de a asigura un serviciu public de calitate in beneficiul cetatenilor, prin participarea activa la luarea deciziilor si la transpunerea lor in practica, in scopul realizarii competentelor institutiei publice, in limitele atributiilor stabilite prin fisa postului.
(2) In exercitarea functiei publice, precum si a atributiilor de serviciu, functionarii publici si salariatii angajati cu contract de munca au obligatia de a avea un comportament profesionist, precum si de a asigura, in conditiile legii, transparenta administrativa, pentru a castiga si a mentine increderea publicului in integritatea, impartialitatea si eficacitatea autoritatilor si institutiilor publice.

Art. 22. (1) Functionarii publici si salariatii angajati cu contract de munca au obligatia ca, prin actele si faptele lor, sa respecte Constitutia, legile tarii si sa actioneze pentru punerea in aplicare a dispozitiilor legale, in conformitate cu atributiile care le revin, cu respectarea eticii profesionale.
(2) Functionarii publici si salariatii angajati cu contract de munca trebuie sa se conformeze dispozitiilor legale privind restrangerea exercitiului unor drepturi, datorata naturii functiilor detinute.

Art. 23. (1) Functionarii publici si salariatii angajati cu contract de munca au obligatia de a apara in mod loial prestigiul institutiei Primariei Sincel, precum si de a se abtine de la orice act ori fapt care poate produce prejudicii imaginii sau intereselor legale ale acestei institutii publice.
(2) Functionarilor publici si salariatilor angajati cu contract de munca, le este interzis:
a) sa exprime in public aprecieri neconforme cu realitatea in legatura cu activitatea Primariei Sincel, cu politicile si strategiile acesteia ori cu proiectele de acte cu caracter normativ sau individual;
b) sa faca aprecieri neautorizate in legatura cu litigiile aflate in curs de solutionare si in care Primaria comunei Sincel are calitatea de parte;
c) sa dezvaluie informatii care nu au caracter public, in alte conditii decat cele prevazute de lege, daca nu sunt abilitati in acest sens;
d) sa dezvaluie informatiile la care au acces in exercitarea functiei publice, ori in indeplinirea atributiilor de serviciu, daca aceasta dezvaluire este de natura sa atraga avantaje necuvenite ori sa prejudicieze imaginea sau drepturile institutiei ori ale unor functionari publici, sau angajati contractuali, precum si ale persoanelor fizice sau juridice;
e) sa acorde asistenta si consultanta persoanelor fizice sau juridice in vederea promovarii de actiuni juridice ori de alta natura impotriva statului sau Primariei Sincel.
(3) Prevederile alin. (2) lit. a)-d) se aplica si dupa incetarea raportului de serviciu, pentru o perioada de 2 ani, daca dispozitiile din legi speciale nu prevad alte termene.
(4) Dezvaluirea informatiilor care nu au caracter public sau remiterea documentelor care contin asemenea informatii, la solicitarea reprezentantilor unei alte autoritati ori institutii publice, este permisa numai cu acordul conducatorului primarului.
(5) Prevederile prezentului subcapitol al Regulamentului de Ordine Interioara nu pot fi interpretate ca o derogare de la obligatia legala a functionarilor publici si a personalului contractual de a furniza informatii de interes public celor interesati, in conditiile legii.

Art. 24. (1) In indeplinirea atributiilor de serviciu, functionarii publici au obligatia de a respecta demnitatea functiei publice detinute, coreland libertatea dialogului cu promovarea intereselor Primariei Sincel.
(2) In activitatea lor, functionarii publici si salariatii angajati cu contract de munca din cadrul Primariei Sincel, au obligatia de a respecta libertatea opiniilor si de a nu se lasa influentati de considerente personale sau de popularitate. in exprimarea opiniilor, functionarii publici si salariatii Primariei Sincel trebuie sa aiba o atitudine concilianta si sa evite generarea conflictelor datorate schimbului de pareri.

Art. 25. (1) Relatiile cu mijloacele de informare in masa se asigura de catre functionarii publici desemnati in acest sens de conducatorul autoritatii sau institutiei publice, in conditiile legii.
(2) Functionarii publici sau salariatii Primariei Sincel desemnati sa participe la activitati sau dezbateri publice, in calitate oficiala, trebuie sa respecte limitele mandatului de reprezentare incredintat de primarul comunei.
(3) In cazul in care nu sunt desemnati in acest sens, functionarii publici sau salariatii Primariei Sincel pot participa la activitati sau dezbateri publice, avand obligatia de a face cunoscut faptul ca opinia exprimata nu reprezinta punctul de vedere oficial al Primariei Sincel.

Art. 26. In exercitarea functiei publice, functionarilor publici le este interzis:
a) sa participe la colectarea de fonduri pentru activitatea partidelor politice;
b) sa furnizeze sprijin logistic candidatilor la functii de demnitate publica;
c) sa colaboreze, atat in cadrul relatiilor de serviciu, cat si in afara acestora, cu persoanele fizice sau juridice care fac donatii ori sponsorizari partidelor politice;
d) sa afiseze, in cadrul Primariei Sincel, insemne ori obiecte inscriptionate cu sigla sau denumirea partidelor politice ori a candidatilor acestora.

Art. 27. In considerarea functiei publice detinute, functionarilor publici le este interzis sa permita utilizarea numelui sau imaginii proprii in actiuni publicitare pentru promovarea unei activitati comerciale, precum si in scopuri electorale.

Art. 28. (1) In relatiile cu personalul Primariei Sincel, precum si cu persoanele fizice sau juridice, functionarii publici si personalul contractual sunt obligati sa aiba un comportament bazat pe respect, buna-credinta, corectitudine si amabilitate.
(2) Functionarii publici si personalul contractual au obligatia de a nu aduce atingere onoarei, reputatiei si demnitatii persoanelor din cadrul Primariei, precum si persoanelor cu care intra in legatura in exercitarea functiei publice, prin:
a) intrebuintarea unor expresii jignitoare;
b) dezvaluirea unor aspecte ale vietii private;
c) formularea unor sesizari sau plangeri calomnioase.
(3) Functionarii publici si salariatii Primariei Sincel trebuie sa adopte o atitudine impartiala si justificata pentru rezolvarea clara si eficienta a problemelor cetatenilor. Acestia au obligatia sa respecte principiul egalitatii cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, prin:
a) promovarea unor solutii similare sau identice raportate la aceeasi categorie de situatii de fapt;
b) eliminarea oricarei forme de discriminare bazate pe aspecte privind nationalitatea, convingerile religioase si politice, starea materiala, sanatatea, varsta, sexul sau alte aspecte.
(4) Pentru realizarea unor raporturi sociale si profesionale care sa asigure demnitatea persoanelor, eficienta activitatii, precum si cresterea calitatii serviciului public, se recomanda respectarea normelor de conduita prevazute la alin. (1)-(3) si de catre celelalte subiecte ale acestor raporturi.

Art. 29 (1) Functionarii publici sau salariatii Primariei Sincel, care reprezinta institutia publica in cadrul unor organizatii internationale, institutii de invatamant, conferinte, seminarii si alte activitati cu caracter international au obligatia sa promoveze o imagine favorabila tarii si Primariei Sincel.
(2) In relatiile cu reprezentantii altor state, acestora le este interzis sa exprime opinii personale privind aspecte nationale sau dispute internationale.
(3) In deplasarile externe, acestia sunt obligati sa aiba o conduita corespunzatoare regulilor de protocol si le este interzisa incalcarea legilor si obiceiurilor tarii gazda.

Art. 30. Functionarii publici si salariatii Primariei Sincel, nu trebuie sa solicite ori sa accepte cadouri, servicii, favoruri, invitatii sau orice alt avantaj, care le sunt destinate personal, familiei, parintilor, prietenilor ori persoanelor cu care au avut relatii de afaceri sau de natura politica, care le pot influenta impartialitatea in exercitarea functiilor publice detinute sau atributiilor de serviciu, ori pot constitui o recompensa in raport cu acestea.

Art. 31. (1) In procesul de luare a deciziilor, functionarii publici si salariatii Primariei Sincel au obligatia sa actioneze conform prevederilor legale si sa isi exercite capacitatea de apreciere in mod fundamentat si impartial.
(2) Functionarilor publici si salariatilor Primariei Sincel le este interzis sa promita luarea unei decizii de catre institutia publica, de catre alti functionari publici, precum si indeplinirea atributiilor in mod privilegiat.

Art. 32. (1) In exercitarea atributiilor specifice functiilor publice de conducere, functionarii publici sau personalul contractual au obligatia sa asigure egalitatea de sanse si tratament cu privire la dezvoltarea carierei in functia publica pentru functionarii publici din subordine.
(2) Functionarii publici de conducere si personalul contractual de conducere au obligatia sa examineze si sa aplice cu obiectivitate criteriile de evaluare a competentei profesionale pentru personalul din subordine, atunci cand propun ori aproba avansari, promovari, transferuri, numiri sau eliberari din functii ori acordarea de stimulente materiale sau morale, excluzand orice forma de favoritism ori discriminare.
(3) Se interzice functionarilor publici de conducere si personalului contractual de conducere sa favorizeze sau sa defavorizeze accesul ori promovarea in functia publica pe criterii discriminatorii, de rudenie, afinitate sau alte criterii neconforme cu urmatoarele principii:
a) suprematia Constitutiei si a legii, principiu conform caruia functionarii publici au indatorirea de a respecta Constitutia si legile tarii;
b) prioritatea interesului public, principiu conform caruia functionarii publici au indatorirea de a considera interesul public mai presus decat interesul personal, in exercitarea functiei publice;
c) asigurarea egalitatii de tratament a cetatenilor in fata autoritatilor si institutiilor publice, principiu conform caruia functionarii publici au indatorirea de a aplica acelasi regim juridic in situatii identice sau similare;
d) profesionalismul, principiu conform caruia functionarii publici au obligatia de a indeplini atributiile de serviciu cu responsabilitate, competenta, eficienta, corectitudine si constiinciozitate;
e) impartialitatea si independenta, principiu conform caruia functionarii publici sunt obligati sa aiba o atitudine obiectiva, neutra fata de orice interes politic, economic, religios sau de alta natura, in exercitarea functiei publice;
f) integritatea morala, principiu conform caruia functionarilor publici le este interzis sa solicite sau sa accepte, direct ori indirect, pentru ei sau pentru altii, vreun avantaj ori beneficiu in considerarea functiei publice pe care o detin sau sa abuzeze in vreun fel de aceasta functie;
g) libertatea gandirii si a exprimarii, principiu conform caruia functionarii publici pot sa-si exprime si sa-si fundamenteze opiniile, cu respectarea ordinii de drept si a bunelor moravuri;
h) cinstea si corectitudinea, principiu conform caruia in exercitarea functiei publice si in indeplinirea atributiilor de serviciu functionarii publici trebuie sa fie de buna-credinta;
i) deschiderea si transparenta, principiu conform caruia activitatile desfasurate de functionarii publici in exercitarea functiei lor sunt publice si pot fi supuse monitorizarii cetatenilor;

Art. 33. (1) Este interzisa folosirea de catre functionarii publici si salariatii Primariei Sincel, in alte scopuri decat cele prevazute de lege, a prerogativelor functiei detinute.
(2) Prin activitatea de luare a deciziilor, de consiliere, de elaborare a proiectelor de acte normative, de evaluare sau de participare la anchete ori actiuni de control, functionarilor publici si salariatilor Primariei Sincel le este interzisa urmarirea obtinerii de foloase sau avantaje in interes personal ori producerea de prejudicii materiale sau morale altor persoane.
(3) Functionarilor publici si salariatilor Primariei Sincel le este interzis sa foloseasca pozitia oficiala pe care o detin sau relatiile pe care le-au stabilit in exercitarea functiei publice, iar salariatilor calitatea acestora, pentru a influenta anchetele interne ori externe sau pentru a determina luarea unei anumite masuri.
(4) Functionarilor publici si salariatilor Primariei Sincel le este interzis sa impuna altor functionari publici sau salariatilor , sa se inscrie in organizatii sau asociatii, indiferent de natura acestora, ori sa le sugereze acest lucru, promitandu-le acordarea unor avantaje materiale sau profesionale.

Art. 34. (1) Functionarii publici si salariatii Primariei Sincel sunt obligati sa asigure ocrotirea proprietatii publice si private a statului si a unitatilor administrativ-teritoriale, sa evite producerea oricarui prejudiciu, actionand in orice situatie ca un bun proprietar.
(2) Functionarii publici si salariatii Primariei Sincel au obligatia sa foloseasca timpul de lucru, precum si bunurile apartinand institutiei publice, numai pentru desfasurarea activitatilor aferente functiei publice detinute ori atributiilor de serviciu stabilite.
(3) Functionarii publici trebuie sa propuna si sa asigure, potrivit atributiilor care le revin, folosirea utila si eficienta a banilor publici, in conformitate cu prevederile legale.
(4) Functionarilor publici si salariatilor Primariei Sincel, care desfasoara activitati publicistice in interes personal sau activitati didactice le este interzis sa foloseasca timpul de lucru ori logistica autoritatii sau a institutiei publice pentru realizarea acestora.

Art. 35. (1) Orice functionar public sau salariat al Primariei Sincel poate achizitiona un bun aflat in proprietatea privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, supus vanzarii in conditiile legii, cu exceptia urmatoarelor cazuri:
a) Cand a luat cunostinta, in cursul sau ca urmare a indeplinirii atributiilor de serviciu, despre valoarea ori calitatea bunurilor care urmeaza sa fie vandute;
b) Cand a participat, in exercitarea atributiilor de serviciu, la organizarea vanzarii bunului respectiv;
c) Cand poate influenta operatiunile de vanzare sau cand a obtinut informatii la care persoanele interesate de cumpararea bunului nu au avut acces ;
(2) Dispozitiile alin. (1) se aplica in mod corespunzator si in cazul concesionarii sau inchirierii unui bun aflat in proprietatea publica ori privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale.
(3) Functionarilor publici sau salariatilor Primariei Sincel le este interzisa furnizarea informatiilor referitoare la bunurile proprietate publica sau privata a statului ori a unitatilor administrativ-teritoriale, supuse operatiunilor de vanzare, concesionare sau inchiriere, in alte conditii decat cele prevazute de lege.
(4) Prevederile alin. (1)-(3) se aplica in mod corespunzator si in cazul realizarii tranzactiilor prin interpus sau in situatia conflictului de interese.

Art.36: Drepturile, obligatiile si interdictiile prevazute in prezentul capitol, se aplica deopotriva si salariatilor Primariei Sincel.

3. OBLIGATIILE CONDUCERII PRIMARIEI SINCEL

Art. 37. Conducerea Primariei Sincel are datoria sa ia toate masurile pentru asigurarea conditiilor corespunzatoare desfasurarii activitatii institutiei.

Art. 38. (1) Conducerea Primariei Sincel asigura buna organizare a intregii activitati, in vederea realizarii obiectivelor si atributiilor stabilite conform actelor normative, avand dreptul sa stabileasca normele de disciplina muncii, obligatiile personalului precum si raspunderea acestuia pentru incalcarea atributiilor de serviciu.
(2) Conducerea Primariei Sincel are urmatoarele obligatii:
a) asigurarea desfasurarii activitatii in cadrul Primariei in conditii de securitate, sanatate si igiena, astfel incat sa ocroteasca sanatatea si integritatea fizica si psihica a personalului;
b) asigurarea spatiului, dotarilor si mijloacelor necesare desfasurarii activitatii pentru fiecare persoana in parte;
c) asigurarea stabilitatii in munca a personalului primariei, raportul de serviciu sau contractul individual de munca, dupa caz, neputand sa inceteze decat in cazurile prevazute de lege si respectand intocmai procedurile legale.
d) sa nu permita orice discriminare intre personalul Primariei, pe criterii politice, sindicale, religioase, etnice, de sex, stare materiala, origine sociala sau orice alta natura;
e) sa organizeze timpul de munca in raport de specific, de necesitati, de asigurarea functionalitatii institutiei si de respectarea duratei normale a timpului de lucru si de odihna;
f) sa asigure respectarea reglementarilor legale cu privire la timpul de lucru si de odihna precum si la orice alte drepturi legale cuvenite personalului;
g) sa asigure, cu prioritate, plata lunara a drepturilor banesti cuvenite personalului, in cuantumurile, la termenele si in conditiile prevazute de dispozitiile legale in vigoare;
h) sa asigure protectia personalului impotriva amenintarilor, violentelor, faptelor de ultraj, carora le-ar putea fi victima acesta in exercitarea atributiilor;
i) sa permita personalului sa-si exercite in conditiile legii, dreptul la asociere sindicala sau in organizatii profesionale, avand ca scop reprezentarea intereselor proprii, promovarea pregatirii profesionale si protejarea statutului lor;
j) sa asigure conditiile necesare perfectionarii pregatirii profesionale ale salariatilor, promovarea lor in raport cu pregatirea si rezultatele obtinute;
k) sa elibereze la solicitarea functionarului sau salariatului un document care sa ateste activitatea desfasurata, vechimea in munca, in functie publica, in specialitate dupa caz;
l) sa asigure supravegherea medicala a personalului conform prevederilor legislatiei in vigoare;
m) sa asigure drepturile referitoare la protectia maternitatii la locul de munca in conformitate cu legislatia speciala;

4. DREPTURILE SI OBLIGATIILE SALARIATILOR

Art.39. Personalul Primariei Sincel are urmatoarele drepturi:
a) sa i se asigure stabilitate in munca, raportul de serviciu sau de munca, neputand sa inceteze sau sa fie modificat decat in cazurile prevazute de lege;
b) sa beneficieze de conditii corespunzatoare de munca, de protectia muncii, de indemnizatie de asigurari sociale in cazul pierderii temporare a capacitatii de munca, de pensie si de alte drepturi de asigurari sociale prevazute de lege;
c) sa primeasca pentru activitatea depusa drepturile salariale stabilite potrivit legii, in raport cu pregatirea profesionala, activitatea depusa si importanta acesteia;
d) sa se asocieze in conditiile legii, in sindicate sau organizatii profesionale avand ca scop reprezentarea intereselor profesionale, promovarea pregatirii profesionale;
e) sa-si exercite in conditiile legii, dreptul la greva;
f) sa li se asigure repaus saptamanal si concediu de odihna anual platit, in conditiile legii;
g) sa beneficieze de concediu de studii sau fara plata, in conditiile legii;
h) sa primeasca sprijin si inlesniri pentru imbunatatirea pregatirii profesionale;
i) sa beneficieze de egalitate de sanse si tratament conform legii;

Art.40. (1) Personalul Primariei Sincel are obligatia de a respecta ordinea si disciplina la locul de munca, de a indeplini toate sarcinile de serviciu ce ii revin potrivit fisei postului, contractului individual de munca si dispozitiilor date de sefii ierarhici superiori;
(2) Principalele obligatii ale functionarilor publici si salariatilor din cadrul Primariei Sincel sunt:
a) sa-si indeplineasca cu profesionalism, impartialitate si in conformitate cu legea indatoririle de serviciu;
b) sa se abtina de la orice fapta care ar putea sa aduca prejudicii activitatii Primariei Sincel;
c) sa respecte normele de conduita profesionala si civica prevazute de lege;
d) sa respecte programul de lucru stabilit si sa foloseasca cu eficienta timpul de munca.
e) sa respecte ordinea si disciplina la locul de munca, sa manifeste colegialitate si toleranta in relatii cu colegii de serviciu;
f) sa execute intocmai si la timp obligatiile de serviciu ce le revin si sa cunoasca bine lucrarile ce le au de executat;
g) sa pastreze secretul de serviciu si confidentialitate, in legatura cu faptele, informatiile sau documentele de care iau cunostinta in exercitarea atributiilor de serviciu;
h) sa se prezinte la serviciu in stare corespunzatoare indeplinirii in bune conditii a sarcinilor ce le revin;
i) sa-si perfectioneze pregatirea profesionala, sa participe nemijlocit la sedintele profesionale sau cursurile organizate de institutie in acest scop;

a. sa respecte normele de protectie a muncii si de prevenire a incendiilor sau a oricaror altor situatii care ar putea pune in primejdie cladirile, viata si integritatea corporala a sa sau a altor persoane;
b. sa furnizeze publicului, in cadrul serviciului informatiile cerute si indrumarile necesare rezolvarii solicitarilor, sa nu primeasca direct cereri a caror rezolvare intra in competenta lor, sa nu intervina pentru rezolvarea acestor cereri ori sa nu fie mandatarii unor persoane in ce priveste efectuarea unor acte in legatura cu atributiile lor de serviciu;
c. sa respecte regulile de acces in institutie, sa ia masuri de indepartare a oricaror persoane, daca prezenta acestora ar putea provoca pericol pentru siguranta sau functionarea normala a institutiei;
d. in cazuri de forta majora, au obligatia sa cunoasca, sa participe si sa asigure realizarea masurilor de protectie civila cuprinse in Regulamentul de organizare a normelor de protectie civila;
e. sa instiinteze seful ierarhic superior de indata ce au luat cunostinta de existenta unor greutati sau lipsuri;
f. sa cunoasca continutul actelor normative, regulamentelor si al oricaror altor dispozitii cu caracter normativ in legatura cu atributiile si sarcinile de serviciu precum si a dispozitiilor conducerii si a Inspectiei Muncii, referitoare la activitatea desfasurata, conformandu-se acestora intocmai;
g. sa se abtina in exercitarea atributiilor ce ii revin de la exprimarea sau manifestarea publica a convingerilor lor politice, sa nu favorizeze vreun partid politic si sa nu participe la activitati politice in timpul programului de lucru;
h. sa respecte intocmai regimul juridic al conflictului de interese si al incompatibilitatilor stabilite de lege;
i. sa prezinte si sa isi actualizeze declaratia de avere potrivit legii;
j. sa rezolve in termenele stabilite de catre superiorii ierarhici, lucrarile repartizate;
k. sa nu aiba interes material sau de orice alta natura cu angajatorii in exercitarea atributiilor;
l. sa nu introduca, distribuie si sa nu consume bauturi alcoolice sau substante halucinogene in institutie.
m. sa nu efectueze acte de comert in incinta institutiei;
n. sa respecte intocmai prevederile legale privind circuitul documentelor in institutie.


CAPITOLUL III - NORME DE IGIENA SI DE SECURITATEA MUNCII

Art.41. (1) Fiecare salariat are obligatia sa asigure aplicarea masurilor referitoare la securitatea si sanatatea sa in munca, precum si a celorlalti salariati.
(2) Pentru desfasurarea activitatii in conditii de securitate si sanatate, personalul are urmatoarele obligatii:
a) sa isi insuseasca si sa respecte normele si instructiunile de protectia muncii si masurile de aplicare a acestora;
b) sa desfasoare activitatea in asa fel incat sa nu se expuna la pericol de accidentare sau imbolnavire profesionala, atat persoana proprie cat si a colegilor;
c) sa aduca la cunostinta conducatorilor orice defectiune tehnica sau alta situatie care constituie un pericol de accidentare sau imbolnavire profesionala;
d) sa utilizeze corect echipamentele tehnice din dotarea institutiei;
e) sa nu procedeze la deconectarea, schimbarea sau mutarea arbitrara a dispozitivelor de securitate a echipamentelor tehnice;
(3) Pentru desfasurarea activitatii in conditii de securitate si sanatate, conducerea are urmatoarele obligatii:
a) sa asigure si sa controleze cunoasterea si aplicarea de catre toti angajatii a prevederilor legale in domeniul protectiei muncii;
b) sa asigure cercetarea si evidenta accidentelor de munca si a accidentelor usoare suferite de personalul inspectoratului;
c) sa asigure materialele igienico-sanitare specifice activitatii desfasurate;

Art.42. (1) In caz de evenimente deosebite, de accidente la locul de munca, fiecare salariat va informa de urgenta conducatorul compartimentului din care acesta face parte.
(2) Toate accidentele survenite in timpul serviciului mai ales cele cu consecinte grave, vor fi imediat aduse la cunostinta conducerii.
(3) Aceleasi reguli vor fi respectate si in cazul accidentelor survenite pe traseul domiciliu - loc de munca si invers.

Art.43. (1) Pentru a asigura securitatea la locul de munca, salariatii Primariei Sincel au urmatoarele obligatii:
a) salariatii raspund pentru respectarea normelor de igiena si de tehnica securitatii muncii;
b) fumatul este permis numai in locurile special stabilite si semnalizate corespunzator, de catre serviciul administrativ, fara a fi afectata buna desfasurare a institutiei;
c) se interzice in incinta institutiei pastrarea, distribuirea sau vanzarea de substante sau medicamente al caror efect pot produce dereglari comportamentale;
d) se interzice introducerea, distribuirea sau inlesnirea introducerii bauturilor alcoolice in institutie;


CAPITOLUL IV - DISCIPLINA MUNCII SI RASPUNDEREA DISCIPLINARA (SANCTIUNI)

Art.44.(1) Orice actiune sau inactiune, savarsita cu vinovatie de catre personalul Primariei Sincel, prin care au fost incalcate indatoririle de serviciu, normele de conduita profesionala si civica prevazute de lege, regulamentul de ordine interioara, contractul individual de munca sau dispozitiile legale ale conducatorilor ierarhici, constituie abatere disciplinata si se sanctioneaza conform prevederilor prezentului regulament.
(2)Constituie abatere disciplinara urmatoarele fapte:
a) intarzierea sistematica in efectuarea lucrarilor;
b) neglijenta repetata in rezolvarea lucrarilor;
c) desfasurarea altor activitati decat cele stabilite prin fisa postului in timpul orelor de program sau efectuarea de interventii pentru solutionarea unor cereri in afara cadrului legal sau care nu intra in competenta de solutionare;
d) refuzul nejustificat de a indeplini sarcinile si atributiile de serviciu;
e) solicitarea sau primirea de cadouri in scopul indeplinirii sau neindeplinirii atributiilor de serviciu, al furnizarii unor informatii sau facilitarii unor servicii care sa dauneze activitatii institutiei;
f) lipsa nemotivata de la serviciu sau intarzierea repetata de la serviciu;
g) parasirea institutiei in timpul orelor de program fara ordin de serviciu sau aprobarea sefilor ierarhici;
i) manifestari care aduc atingere prestigiului autoritatii sau institutiei publice din care face parte;
j) exprimarea sau desfasurarea, in calitate de salariat, in timpul programului de lucru, a unor opinii sau activitati publice cu caracter politic;
k) incalcarea prevederilor legale referitoare la indatoriri, incompatibilitati, conflicte de interese si interdictii stabilite prin lege;
l) orice alte fapte considerate abateri disciplinare prin prezentul regulament sau lege speciala;

Art.45. in raport cu gravitatea abaterii disciplinare comise, sanctiunile disciplinare ce se aplica personalului sunt:
a) mustrarea sau avertismentul scris;
b) diminuarea drepturilor salariale cu 5 – 20% pe o perioada de pana la 3 luni, pentru functiile publice;
c) suspendarea dreptului de avansare in grade de salarizare sau, dupa caz, de promovare in functie publica pe o perioada de 1 – 3 ani.
d) suspendarea contractului de munca pe o perioada ce nu poate depasi 10 zile lucratoare;
e) trecerea corespunzatoare intr-o functie publica inferioara pe o perioada de pana la 1 an si diminuarea corespunzatoare a salariului;
f) retrogradarea in functie cu acordarea salariului corespunzator functiei in care s-a dispus retrogradarea pe o perioada ce nu poate depasi 60 de zile.
g) reducerea salariului de baza pe o durata de 1 – 3 luni cu 5 – 10%, pentru personalul contractual;
h) destituirea din functia publica;
j) desfacerea disciplinara a contractului de munca.

Art.46. Constatarea, cercetarea, aplicarea si contestarea sanctiunilor disciplinare se face, potrivit prevederilor Legii 188/1999, republicata si ale HG 1210/2003- pentru functionarii publici, iar pentru personalul contractual - in conformitate cu prevederile Codului Muncii (L.53/2003).

Art.47. Raspunderea materiala, contraventionala si penala a personalului Primariei Sincel, survine conform legislatiei in vigoare.


CAPITOLUL V - RECOMPENSE

Art.48. Personalul Primariei Sincel, care isi indeplineste la timp si in bune conditii atributiile si sarcinile ce le revin si au o conduita ireprosabila, pot fi recompensati in conditiile prevazute de lege.

Art.49. Activitatea profesionala a personalului contractual sau numit din cadrul Primariei Sincel, se apreciaza anual conform legislatiei in vigoare.

Art.50. Personalul Primariei Sincel beneficiaza de stimulente banesti acordate in conditiile legii.


CAPITOLUL VI – PROTECTIA PERSONALULUI DIN CADRUL PRIMARIEI SINCEL – REFERITOARE LA INCALCAREA UNOR LEGI

Art.51. Personalul din cadrul Primariei Sincel (functionari publici, personal contractual sau alte categorii de personal) poate avertiza in interes public printr-o sesizare facuta cu buna credinta cu privire la orice fapta care presupune o incalcare a legii, a deontologiei profesionale sau a principiilor bunei administrari, eficientei, eficacitatii, economicitatii si transparentei.

Art.52. Avertizarea in interes public priveste:
a) infractiuni de coruptie, infractiuni asimilate infractiunilor de coruptie, infractiuni in legatura directa cu infractiunile de coruptie, infractiunile de fals si infractiunile de serviciu sau in legatura cu serviciul;
b) infractiuni impotriva intereselor financiare ale Comunitatilor Europene;
c) practici sau tratamente preferentiale ori discriminatorii in exercitarea atributiilor autoritatilor si institutiilor publice centrale, administratiei publice locale, aparatului Parlamentului, aparatului de lucru al Administratiei Prezidentiale, aparatului de lucru al Guvernului, autoritatilor administrative autonome, institutiilor publice de cultura, educatie, sanatate si asistenta sociala, companiilor nationale, regiilor autonome de interes national si local, precum si societatilor nationale cu capital de stat si persoanelor numite in consilii stiintifice si consultative, comisii de specialitate si in alte organe colegiale organizate in structura ori pe langa autoritatile sau institutiile publice;
d) incalcarea prevederilor privind incompatibilitatile si conflictele de interese;
e) folosirea abuziva a resurselor materiale sau umane;
f) partizanatul politic in exercitarea prerogativelor postului, cu exceptia persoanelor alese sau numite politic;
g) incalcari ale legii in privinta accesului la informatii si a transparentei decizionale;
h) incalcarea prevederilor legale privind achizitiile publice si finantarile nerambursabile;
i) incompetenta sau neglijenta in serviciu;
j) evaluari neobiective ale personalului in procesul de recrutare, selectare, promovare, retrogradare si eliberare din functie;
k) infractiuni de coruptie, infractiuni asimilate infractiunilor de coruptie, infractiuni in legatura directa cu infractiunile de coruptie, infractiunile de fals si infractiunile de serviciu sau in legatura cu serviciul;
l) infractiuni impotriva intereselor financiare ale Comunitatilor Europene;
m) practici sau tratamente preferentiale ori discriminatorii in exercitarea atributiilor autoritatilor si institutiilor publice centrale, administratiei publice locale, aparatului Parlamentului, aparatului de lucru al Administratiei Prezidentiale, aparatului de lucru al Guvernului, autoritatilor administrative autonome, institutiilor publice de cultura, educatie, sanatate si asistenta sociala, companiilor nationale, regiilor autonome de interes national si local, precum si societatilor nationale cu capital de stat si persoanelor numite in consilii stiintifice si consultative, comisii de specialitate si in alte organe colegiale organizate in structura ori pe langa autoritatile sau institutiile publice;
n) incalcarea prevederilor privind incompatibilitatile si conflictele de interese;
o) folosirea abuziva a resurselor materiale sau umane;
p) partizanatul politic in exercitarea prerogativelor postului, cu exceptia persoanelor alese sau numite politic;
q) incalcari ale legii in privinta accesului la informatii si a transparentei decizionale;
r) incalcarea prevederilor legale privind achizitiile publice si finantarile nerambursabile;
s) incompetenta sau neglijenta in serviciu;
t) evaluari neobiective ale personalului in procesul de recrutare, selectare, promovare, retrogradare si eliberare din functie;
u) incalcari ale procedurilor administrative sau stabilirea unor proceduri interne cu nerespectarea legii;
v) emiterea de acte administrative sau de alta natura care servesc interese de grup sau clientelare;
w) administrarea defectuoasa sau frauduloasa a patrimoniului public si privat al autoritatilor publice, institutiilor publice si al celorlalte unitati prevazute la lit.c;
x) incalcarea altor dispozitii legale care impun respectarea principiului bunei administrari si cel al ocrotirii interesului public.
y) infractiuni de coruptie, infractiuni asimilate infractiunilor de coruptie, infractiuni in legatura directa cu infractiunile de coruptie, infractiunile de fals si infractiunile de serviciu sau in legatura cu serviciul;
z) infractiuni impotriva intereselor financiare ale Comunitatilor Europene;

Art.53. Principiile care guverneaza protectia avertizarii in interes public sunt urmatoarele:
a) principiul legalitatii, conform caruia autoritatile publice, institutiile publice si celelalte unitati prevazute mai sus au obligatia de a respecta drepturile si libertatile cetatenilor, normele procedurale, libera concurenta si tratamentul egal acordat beneficiarilor serviciilor publice, potrivit legii;
b) principiul suprematiei interesului public, conform caruia, in intelesul prezentei legi, ordinea de drept, integritatea, impartialitatea si eficienta autoritatilor publice si institutiilor publice, precum si a celorlalte unitati mai sus enumerate sunt ocrotite si promovate de lege;
c) principiul responsabilitatii, conform caruia orice persoana care semnaleaza incalcari ale legii este datoare sa sustina reclamatia cu date sau indicii privind fapta savarsita;
d) principiul nesanctionarii abuzive, conform caruia nu pot fi sanctionate persoanele care reclama ori sesizeaza incalcari ale legii, direct sau indirect, prin aplicarea unei sanctiuni inechitabile si mai severe pentru alte abateri disciplinare. in cazul avertizarii in interes public, nu sunt aplicabile normele deontologice sau profesionale de natura sa impiedice avertizarea in interes public;
e) principiul bunei administrari, conform caruia autoritatile publice, institutiile publice si celelalte unitati prevazute mai sus sunt datoare sa isi desfasoare activitatea in realizarea interesului general, cu un grad ridicat de profesionalism, in conditii de eficienta, eficacitate si economicitate a folosirii resurselor;
f) principiul bunei conduite, conform caruia este ocrotit si incurajat actul de avertizare in interes public cu privire la aspectele de integritate publica si buna administrare, cu scopul de a spori capacitatea administrativa si prestigiul autoritatilor publice, institutiilor publice si al celorlalte unitati prevazute mai sus;
g) principiul echilibrului, conform caruia nici o persoana nu se poate prevala de prevederile prezentei legi pentru a diminua sanctiunea administrativa sau disciplinara pentru o fapta a sa mai grava;
h) principiul bunei-credinte, conform caruia este ocrotita persoana incadrata intr-o autoritate publica, institutie publica sau in alta unitate bugetara dintre cele prevazute, care a facut o sesizare, convinsa fiind de realitatea starii de fapt sau ca fapta constituie

Art.54. Sesizarea privind incalcarea legii sau a normelor deontologice si profesionale, poate fi facuta, alternativ sau cumulative de catre:
a) sefului ierarhic al persoanei care a incalcat prevederile legale;
b) conducatorului autoritatii publice, institutiei publice sau al unitatii bugetare din care face parte persoana care a incalcat prevederile legale, sau in care se semnaleaza practica ilegala, chiar daca nu se poate identifica exact faptuitorul;
c) comisiilor de disciplina sau altor organisme similare din cadrul autoritatii publice, institutiei publice sau al unitatilor mentionate mai sus, din care face parte persoana care a incalcat legea;
d) organelor judiciare;
e) organelor insarcinate cu constatarea si cercetarea conflictelor de interese si a incompatibilitatilor;
f) comisiilor parlamentare;
g) mass-media;
h) organizatiilor profesionale, sindicale sau patronale;
i) organizatiilor neguvernamentale

Art.55. In fata comisiei de disciplina sau a altor organe similare, cei care formuleaza o avertizare in interes public beneficiaza de protectie dupa cum urmeaza:
a) avertizorii in interes public beneficiaza de prezumtia de buna-credinta, pana la proba contrara;
b) la cererea avertizorului cercetat disciplinar ca urmare a unui act de avertizare, comisiile de disciplina sau alte organisme similare din cadrul autoritatilor publice, institutiilor publice sau al altor unitati au obligatia de a invita presa si un reprezentant al sindicatului sau al asociatiei profesionale. Anuntul se face prin comunicat pe pagina de Internet a autoritatii publice, institutiei publice sau a unitatii bugetare, cu cel putin 3 zile lucratoare inaintea sedintei, sub sanctiunea nulitatii raportului si a sanctiunii disciplinare aplicate.

Art.56 In situatia in care cel reclamat prin avertizarea in interes public este sef ierarhic, direct sau indirect, ori are atributii de control, inspectie si evaluare a avertizorului, comisia de disciplina sau alt organism similar va asigura protectia avertizorului, ascunzandu-i identitatea.

Art.57 In cazul avertizarilor in interes public, prevazute la art. 52 lit. a) si b), se vor aplica din oficiu prevederile art. 12 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 682/2002 privind protectia martorilor.


CAPITOLUL VII - DISPOZITII FINALE

Art.58. Prezentul regulament se completeaza cu prevederile legislatiei in vigoare privind organizarea muncii, drepturile si obligatiile partilor, igiena si securitatea muncii, disciplina muncii si raspunderea disciplinara, civila si penala.

Art.59. (1) Prezentul regulament a fost aprobat de comisia paritara din cadrul Primariei Sincel si de Consiliul local al comunei Sincel,prin H.C.L. nr 41/2007 si intra in vigoare cu data de 0l.08.2007 respectarea lui fiind obligatorie pentru tot personalul Primariei comunei Sincel al judetului Alba, indiferent de functie.
(2) Prezentul regulament a fost intocmit in conformitate cu prevederile Codului de conduita al functionarilor publici.
(3) Prezentul regulament a fost completat cu prevederile Legii nr.477/2004 privind Codul de conduita al personalului contractual din autoritatile si institutiile publice si ale Legii nr.571/2004 privind protectia personalului din autoritatile si institutiile publice si din alte unitati care semnaleaza incalcari ale legii si a fost adus la cunostinta personalului prin informare si afisare la sediul institutiei.

PRESEDINTE DE SEDINTA
Posa Gheorghe

S E C R E T A R
Barbat Silvia